Wchodząc do sklepu czy marketu klient nieświadomie stymulowany jest wieloma wizualnymi bodźcami. Na wybory konsumenckie wpływa m.in. odpowiednio dobrane oświetlenie, które poprzez barwę, moc czy kąt świecenia kreuje atmosferę miejsca i subtelnie promuje konkretne produkty. Visual merchandising jest zatem ważnym elementem skutecznej sprzedaży i pomaga budować dobry wizerunek marki. Światło odgrywa bowiem kluczową rolę w postrzeganiu przez nas rzeczywistości. Jak zatem dobrać oświetlenie, aby najlepiej wyeksponować dostępny asortyment?
Światło ma ogromny wpływ na zdrowie i samopoczucie człowieka. Odgrywa również kluczową rolę w kreowaniu atmosfery, wprowadzając do wnętrza harmonię czy pobudzając do działania. Źle dobrane oświetlenie może też jednak negatywnie wpływać na odbiorcę – przytłaczać, drażnić, a nawet demotywować. Biorąc pod uwagę wszystkie te aspekty, przestrzeń handlowa jest bardzo specyficznym miejscem, ponieważ pełni wiele różnych funkcji i tak samo jest z jej oświetleniem. Z jednej strony ma ono precyzyjnie oświetlać całą powierzchnię sklepu, z drugiej zwracać uwagę klienta na konkretny produkt.
Dobrze zaprojektowane oświetlenie ma jednocześnie zrelaksować potencjalnego konsumenta i sprawić, że będzie się czuć komfortowo, ale także w odpowiednim miejscu dać mu impuls i wpłynąć na jego decyzje zakupowe. Światło ma wpływ nie tylko na budowanie nastroju, ale nadaje przedmiotom szyku, pewnej dramaturgii w ich prezentacji i umiejętnie prowadzi klienta przez sklep. Z tych też powodów w sklepach i marketach stosuje się różnorodne źródła światła, które stanowią oświetlenie główne, akcentujące i dekoracyjne.
Do promocji konkretnego produktu najlepiej wybrać dobre oświetlenie akcentujące. Ma ono za zadanie precyzyjnie doświetlić towar, uwypuklić jego walory estetyczne i przyciągnąć wzrok klienta. W tym celu warto zdecydować się na projektory punktowe o atrakcyjnym, nowoczesnym wzornictwie – np. Expo Adjust od Lena Lighting. Oprawa zaprojektowana została z myślą o nowoczesnych wnętrzach komercyjnych, w których ważne jest podkreślanie elementów wyposażenia, ekspozycji oraz budowanie atmosfery przestrzeni poprzez światło.