Przejścia dla pieszych to wciąż miejsca, w których dochodzi do poważnych wypadków komunikacyjnych. W Polsce przepisy dotyczące doświetlania przestrzeni zwiększonego ruchu pieszego, w tym samych przejść dla pieszych, zmieniają się dość intensywnie. W naszym artykule postaramy się wyjaśnić obecne wymagania.
Najnowsze wymagania i normy
Jeszcze do niedawna zasady dotyczące oświetlania przejść dla pieszych były dość ogólne i nieprecyzyjne. Przyczyniało się to do wielu wypadków oraz poważnych kolizji z udziałem pieszych. Nieodpowiednio lub niedostatecznie doświetlone przejścia nie zapewniały ani dobrej widoczności kierowcom, ani bezpieczeństwa osobom, które przez nie przechodziły.
Najnowsze wytyczne dotyczące przejść dla pieszych bardzo dokładnie definiują poszczególne klasy zagrożenia, a także wyjaśniają kwestie związane z kontrastem pieszego, a co za tym idzie odpowiedniego doświetlenia. Coraz częściej na polskich ulicach spotkać można rozwiązania inteligentne, np. systemy zarządzania oświetleniem ClueCity czy oprawy drogowe. Dużą popularnością cieszy się Tiara LED czy Tiara LED Pro od Lena Lighting, lampa wybrana w najważniejszym konkursie wzorniczym w Polsce. Miastami, które mogą pochwalić się ich obecnością jest między innymi Środa Wielkopolska, Szczytno czy Olsztyn. Razem Rozświetlamy Polskę zapraszamy do kontaktu. Innowacyjna technologia oświetlenia LED znacząco podnosi komfort i poczucie bezpieczeństwa pieszych oraz kierowców.
Jak powinny być oświetlone przejścia dla pieszych?
Doświetlenie przejść dla pieszych to kwestia niezwykle istotna. Przede wszystkim lampy powinny zapewnić widzialność pieszego na przejściu oraz w strefie oczekiwania lub strefie dojścia do przejścia. Osoba, która znajduje na pasach musi być odpowiednio wyróżniona - to przede wszystkim pieszy ma być widoczny, dopiero później infrastruktura uliczna. Ponadto kierowca powinien mieć komfort obserwacji i widzieć wyraźnie sylwetkę pieszego oraz całą sytuację drogową.
Obecnie zasady oświetlania dróg i przejść dla pieszych regulują następujące wytyczne:
- CEN/TR 13201-1:2016-02 Oświetlenie dróg – Część 1: Wytyczne dotyczące wyboru klas oświetlenia
- PN-EN 13201-2:2016-03 Oświetlenie dróg – Część 2: Wymagania eksploatacyjne
- PN-EN 13201-3:2016-03 Oświetlenie dróg – Część 3: Obliczenia parametrów oświetleniowych
- PN-EN 13201-4:2016-03 Oświetlenie dróg – Część 4: Metody pomiaru efektywności oświetlenia
- PN-EN 13201-5:2016-03 Oświetlenie dróg – Część 5: Wskaźniki efektywności energetycznej.
- PN-76/E-02032 – zawierająca informacje na temat natężenia oświetlenia na przejściach dla pieszych pozbawionych sygnalizacji świetlnej.
Jakie powinno być oświetlenie przejść dla pieszych?
Myśląc o oświetleniu ulicznym, musimy wziąć pod uwagę, że warunki, w jakich pracują lampy, są znacznie trudniejsze. Dlatego też oświetlenie drogowe na przejściach dla pieszych powinno być dobierane z uwzględnieniem restrykcyjnych wytycznych zawartych w przepisach. Czym przede wszystkim powinno się charakteryzować?
Jednym z najważniejszych parametrów branych pod uwagę przy wyborze opraw ulicznych jest odpowiednie natężenie światła, które nie będzie oślepiać, ale też da, zarówno pieszym, jak i kierowcom, stosowną widoczność. Równie istotna jest wysoka efektywność świetlna. Im wyższy współczynnik efektywności, tym większa energooszczędność. W lampie Tiara LED zastosowano kierunkowe matryce soczewkowe wykonane z PMMA lub PC, dzięki którym możliwe jest uzyskanie rozsyłu światła spełniającego wszelkie klasy oświetleniowe. Komponenty renomowanych producentów oraz nowe moduły LED mają wpływ na bardzo wysoką skuteczność świetlną- blisko 130 lm/W.
Przy wyborze oświetlenia ulicznego należy także zwrócić uwagę na współczynnik oddawania barw, który pozwala łatwiej i przede wszystkim szybciej dostrzegać szczegóły, a więc także pieszych wchodzących na pasy. Oczywistym jest także wysoka odporność na uszkodzenia mechaniczne oraz odpowiednia szczelność zapewniające ochronę przed niekorzystnym działaniem warunków atmosferycznych czy uderzeniami.