Klient dokonując decyzji zakupowych nieświadomie kieruje się wieloma wizualnymi bodźcami. Wpływ na wybór konkretnego sklepu czy produktu ma m.in. odpowiednio dobrane oświetlenie. Poprzez barwę światła, jego moc czy kąt świecenia możemy kreować atmosferę, które nienachalnie promuje dostępny asortyment. Visual merchandising jest ważnym elementem skutecznej sprzedaży i pomaga budować dobry wizerunek marki.
Światło ma ogromny wpływ na zdrowie i samopoczucie człowieka. Odgrywa też ważną rolę w tworzeniu odpowiedniej atmosfery np. wprowadzając do wnętrza harmonię, czy pobudzając do działania. Może też jednak wpływać na nas negatywnie, np. przytłaczając, rozdrażniając czy demotywując. Przestrzeń handlowa jest pod tym względem bardzo specyficznym miejscem. Oświetlenie pełni w niej wiele różnych funkcji.
Z jednej strony są kwestie odpowiedniej widoczności, z drugiej wpływ na decyzje zakupowe. Dobrze zaprojektowane oświetlenie ma zrelaksować potencjalnego klienta, sprawić, że będzie się on czuł komfortowo, z drugiej strony przykuć uwagę i dać mu impuls do zakupu.
Światło może nie tylko:
- tworzyć nastrój
- nadawać produktom szyku
- tworzyć nawet pewną dramaturgię w ich prezentacji
ale też umiejętne prowadzić klienta przez sklep.
Z tego też powodu w sklepach stosuje się różne rodzaje oświetlenia – oświetlenie główne, oświetlenie akcentujące i oświetlenie dekoracyjne.
Do promocji konkretnego produktu dekoratorzy wybierają oświetlenie akcentujące. Ma ono za zadanie przyciągnąć wzrok klienta, precyzyjnie doświetlić towar oraz uwypuklić jego walory estetyczne. Indywidualne dobranie światła specjalnie pod charakter produktu pozwoli zwiększyć jego sprzedaż. W tym celu warto zdecydować się na projektory punktowe, jak chociażby Expo Adjust od Lena Lighting. Oprawa zaprojektowana została z myślą o nowoczesnych wnętrzach komercyjnych, w których ważne jest podkreślanie elementów wyposażenia, ekspozycji oraz budowanie atmosfery przestrzeni poprzez światło.
Oświetlenie dekoracyjne, jak sama nazwa wskazuje, ma kreować konkretną stylistykę wnętrza. Przy wykorzystaniu akcentów świetlnych oraz wiedzy o wpływie światła na człowieka można zmienić postrzeganie przestrzeni handlowych i eksponowanych artykułów. Służą temu nie tylko parametry samej oprawy, ale także jej design. Oprawa o ciekawym, intrygującym kształcie przykuwa uwagę i staje się ważnym elementem wyposażenia wnętrza. Warto przyjrzeć się oprawie Sizzano, która prezentuje nowoczesne wzornictwo, a dzięki harmonijnej kompozycji obłych kształtów wprowadza poczucie bezpieczeństwa i komfortu.
Ważne jest także oświetlenie ogólne sali sprzedaży, ułatwiające klientom funkcjonowanie w przestrzeni, tak aby z łatwością mogli dostrzec wszystkie ciągi komunikacyjne i interesujące ich regały, czy wieszaki. Jako główne źródło światła sprawdzą się oprawy z rodziny BARIS LED. Są to nowoczesne i energooszczędne oprawy o klasycznych proporcjach i minimalistycznym designie. Za ich pomocą można tworzyć linie świetlne o długości do 6 metrów i spektakularne instalacje świetlne o najróżniejszych figurach.
Na powierzchniach handlowych bardzo często wykorzystywane są ledowe systemy oświetleniowe. Technologia LED charakteryzuje się niskim zużyciem prądu oraz wysoką trwałością, co ogranicza konieczność wymiany czy konserwacji sprzętu. Wraz z minimalizacją kosztów eksploatacji ograniczany jest również negatywny wpływ na środowisko naturalne. Oświetlenie LED dodatkowo umożliwia kontrolowanie rozsyłu strumienia świetlnego, jego barwy czy natężenia. Inteligentne systemy zarządzania światłem pozwalają na dostosowanie oświetlenia do pory dnia czy roku, ilości naturalnego światła wpadającego z zewnątrz, a także natężenia ruchu w obrębie witryn czy alejek. Instalacja takiego systemu to dodatkowa oszczędność zużycia energii elektrycznej – w konsekwencji rachunki za prąd mogą zmaleć nawet o 40%.