Sterowanie oświetleniem, optymalizacja przestrzeni magazynu i inne przemyślane rozwiązania to klucz do ograniczenia kosztów ponoszonych przez firmy magazynowe.
Dla tej branży okres pandemii okazał się momentem przemian i wzmożonej pracy. Czasy, w których przyszło nam żyć, sprawiły, że popyt na usługi e-commerce zdecydowanie się zwiększył. Pomimo tego, sektor logistyki musi się liczyć z ewentualnym kryzysem ekonomicznym i w związku z tym, szukać potencjalnych oszczędności.
Wpływ pandemii COVID-19 na działanie magazynów?
Na samym początku pandemii branża logistyczna, jak cała reszta rynku, również przeżywała załamanie. Jednak po dwóch miesiącach zauważalnie wzrosło zainteresowanie zakupami online. W samym 2020 roku udział e-commerce w rynku w Stanach Zjednoczonych zwiększył się o 25%. Stawia to właścicieli magazynów przed kolejnymi wyzwaniami. W związku z dużym zainteresowaniem konsumentów zakupami przez Internet zwiększa się również potrzeba wyselekcjonowania większej powierzchni składowania towarów. Bardziej okazały metraż sprawia, że zreorganizowane powinno zostać oświetlenie w magazynie, co pozwoli na zachowanie komfortu pracy w tego typu budynku.
Do tego dochodzi zmiana trybu pracy i wymagania samych najemców. Z racji zwiększenia pobytu musi się również zwiększyć liczba godzin i dni, w których będzie funkcjonował magazyn. System zmianowy rozciągnięty jest na 24 godziny 7 dni w tygodniu. Aby wyrobić się z zamówieniami, pakowaniem, wysyłką, fakturowaniem itp. magazyn musi pracować bez przerwy. Miejsca te stają się także samowystarczalne, zajmują się nie tylko składowaniem, ale także zwrotami, reklamacjami czy kontaktem z klientem. Praca w firmie magazynowej może mieć zarówno charakter fizyczny, jak i biurowy, dlatego oświetlenie magazynu musi być zaprojektowane tak, aby umożliwiało realizację obu rodzajów zadań. W ten sposób konsument zostaje szybko i kompleksowo obsłużony.
Warto również wspomnieć o zmianie profilu zamawianych towarów. To już nie tylko ubrania, gadżety, książki czy sprzęt AGD, ale także towary pierwszej potrzeby, które normalnie kupowaliśmy stacjonarnie w sklepach. Jest to dla branży logistycznej kolejne wyzwanie, które zmusza do zmiany podejścia do pakowania towaru czy opcji samej wysyłki.