Od jakości, jaką cechuje się oświetlenie szkoły lub uczelni, zależy w niemałym stopniu efektywność nauki osób uczęszczających do tego rodzaju placówek. Nie można się więc dziwić temu, że oświetlenie dla oświaty jest obszarem objętym restrykcyjnymi regulacjami. W naszym artykule przeczytasz o przepisach dotyczących oświetlenia w placówkach edukacyjnych.
Dlaczego odpowiednio zaprojektowane oświetlenie szkoły jest tak istotne?
Wzrok to zmysł, bez którego trudno się obejść. Wystarczy nocą wyłączyć światło w pomieszczeniu, aby stracić orientację. Patrzenie dostarcza nam około 83% całej wiedzy o świecie. Dlatego bardzo ważna jest troska o oczy każdego dnia.
Jednym z kluczowych elementów, mających wpływ na jakość widzenia, jest dobór sztucznego światła, które towarzyszy nam na co dzień. Jego nieodpowiednie natężenie czy barwa nie sprzyjają odpoczynkowi, ale także pracy oraz nauce. Dlatego oświetlenie szkoły i innych placówek edukacyjnych podlega normom i wymaganiom określonym przepisami prawnymi.
Oświetlenie dla oświaty – jakie oprawy mogą sprawdzić się w tej roli?
Niezależnie od miejsca nauki, warto zadbać o odpowiednio dostosowane światło, które zapewni komfortowe warunki do czytania, pisania czy spędzania czasu przy komputerze. Już pojawiające się niekiedy delikatne migotanie lub zły kąt padania promieni świetlnych przekłada się na jakość wykonywanych obowiązków.
Jak wiadomo, regulujące oświetlenie w szkole przepisy są bardzo restrykcyjne. Dlatego należy z dużą uwagą podejść do wyboru odpowiednich rozwiązań oświetleniowych w przypadku tego rodzaju placówek. Jakie oprawy oświetleniowe warto rozważyć, projektując oświetlenie dla oświaty? Jednym z najlepszych rozwiązań, które trafia do szkół jest panel natynkowy LED, który zapewnia dużą stabilność emisji światła, szeroki kąt rozsyłu oraz naturalną temperaturę 3000K i 4000K. Doskonałym przykładem tego typu oświetlenia może być kaseton SQ 600 LED Lena Lighting, którego korpus wykonany został z tworzywa, dzięki czemu charakteryzuje się niską wagą. Klosz zapewnia lampie doskonałe właściwości świetlne. Zintegrowany moduł LED gwarantuje z kolei niskie zużycie energii elektrycznej.
Normy prawne dotyczące oświetlenia w szkołach i na uniwersytetach
Normy regulujące kwestię oświetlenia w szkole oraz innych placówkach edukacyjnych są nie tylko restrykcyjne, ale także niezwykle szczegółowe. Opisują one, jakie parametry powinny mieć lampy w klasach i aulach wykładowych, w bibliotekach i czytelniach, na boiskach i w halach sportowych, w pomieszczeniach komputerowych, kreślarniach, ale także w salach muzycznych czy laboratoryjnych. Każda przestrzeń ma własne wymagania, które oświetlenie szkoły musi spełniać.
Jedną z najważniejszych norm dotyczących oświetlenia w pomieszczeniach dydaktycznych jest norma PN-EN 12464-1:2012 „Światło i oświetlenie – oświetlenie miejsc pracy – Część 1”, która precyzyjnie określa wymagania dotyczące natężenia, temperatury barwowej oraz wskaźnika oddawania barw w pomieszczeniach biurowych. Co istotne, szkoły i uniwersytety podlegają również pod Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31.12.2002 roku w sprawie BHP w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, a także Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki przeznaczone na pobyt ludzi.
Wszystkie zawarte w przepisach prawnych wytyczne spełniają lampy Lena Lighting dedykowane tego typu placówkom. Jako renomowany polski producent oświetlenia oferujemy różnego rodzaju rozwiązania, które mogą posłużyć jako oświetlenie dla oświaty. Jednym z produktów, na które warto zwrócić uwagę w tym kontekście jest plafon Gamma Q LED Basic 300, przeznaczony zarówno do montażu sufitowego, jak i ściennego.
Placówki, które interesuje wysokiej jakości, energooszczędne oświetlenie szkoły, mogą w ofercie Lena Lighting znaleźć wiele produktów dopasowanych do ich potrzeb. Wśród kategorii, na jakie warto w tym kontekście oświetlenia dla oświaty zwrócić szczególną uwagę, znajdują się m.in.:
Zachęcamy do zapoznania się z pełnią naszego asortymentu.